Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Praktijkonderzoek voor bachelors : leidraad voor studenten bij het (af)studeren in het competentiegericht HBO
Author:
ISBN: 9789046900024 9046900029 Year: 2006 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het huidige, competentiegerichte hbo vraagt van studenten specifieke kennis, vaardigheden en ervaring. Vooral het projectmatig opzetten en uitvoeren van een praktijkonderzoek en het schrijven van de scriptie blijken veel studenten niet zomaar vanzelf te kunnen. Dit boek behandelt in tien stappen de competenties die zij hiervoor nodig hebben. Het is daarmee een leidraad voor hbo-studenten die hun studie tot een goed einde willen brengen. Jef Mertens behandelt niet alleen de regels voor praktijkonderzoek, maar ook het hele traject vanaf de onderzoeksopzet tot en met de scriptie waarmee de student als bachelor afstudeert. Het boek is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten binnen drie opleidingsclusters: Organisatie, bedrijf en bestuur, Mens en maatschappij, en Techniek en natuur.


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs : van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461171245 9461171242 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm


Book
Competentiemanagement : persoonlijk ontwikkelplan
Authors: --- ---
ISBN: 9001347878 9789001347871 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een praktisch en toegankelijk boekje over ontwikkeling van competenties. Het is geschreven voor alle hbo-opleidingen met een competentiegericht curriculum, en voor alle studenten die meer willen weten over hun eigen sterkten en verbeterpunten. Alle hoofdstukken staan vol met opdrachten en tests.


Book
SOCIAAL WERK: OPLEIDING EN BEROEP
Author:
ISBN: 9044118315 9789044118315 Year: 2017 Publisher: Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek onderzoekt het brede gebied van het sociaal werk. De auteurs stelt zich vragen zoals: Waar liggen de wortels van het sociaal werk in Vlaanderen en België?, Hoe zijn die mede door buitenlandse inspiratie bepaald?, Wat is sociaal werk vandaag? Is het een beroepsgebied met een dermate heterogeen takkenbos van specialisaties, waar buitenstaanders nog moeilijk wijs uit raken?, Of is het juist een krachtig en specifiek afgrensbaar professioneel veld op de terreinen van welzijn, educatie en zorg?. In het eerste deel behandelt de auteur voor de hand liggende vragen. Hoe definieer je sociaal werk? Waar komt het vandaan? Wat is het specifieke deskundigheidskarakter ervan? Wat is de basiskennis en hoe wordt daar in Vlaanderen mee omgegaan? Het tweede deel geeft ruimte aan reflecties over het beroep, het beroepsveld en de opleidingspatronen. De auteur staat stil bij de professionele ontwikkeling in de hedendaagse internationale context en het huidige onderwijslandschap van Bachelors en Masters Sociaal Werk. Hij werpt ook een licht op de directe sociale en maatschappelijke omgeving van de toekomstige beroepspraktijk: een individualiserende, verouderende en cultureel meerduidige context waarin de klassieke hulp- en ondersteuningspatronen van familie en vereniging sterk aan belang hebben ingeboet.Uit de inhoud: Algemene inleiding: Sociaal werk van vraagteken tot uitroepteken Sociaal werk definiëren - De kern van het beroep uitgetekend als een robotfoto -Geschiedenis van het Sociaal Werk -De theorieontwikkeling in het Sociaal Werk - Beroepsvelden Begripsverwarring uitklaren - Sociaal werk als beroep - Sociaal Werk en de toekomst - Bibliografie - Websites Sociaal Werk


Book
Iedereen competent : handleiding voor competentiemanagement dat werkt
Author:
ISBN: 9020959239 9789020959239 Year: 2005 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiemanagement is definitief doorgebroken. Niet alleen in de bedrijven, maar ook in het onderwijs, de welzijnssector, de ziekenhuizen, de overheidssector, enzovoort. Deze volledig herziene editie van Iedereen competent biedt niet alleen inzicht in de aard van competenties en van competentiemanagement. Het boek is ook een handleiding om competentieprofielen op te stellen en om competenties te beoordelen. Het geeft een realistische kijk op de ontwikkelbaarheid van competenties. De inzichten en modellen worden aangevuld door resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en door de recentste ontwikkelingen. De auteur reikt ook een aantal ondersteunende instrumenten aan en illustreert het boek met meerdere praktijkcases en voorbeelden, die blijk geven van een grote variëteit aan benaderingen op de werkvloer. Het boek richt zich tot algemeen managers en HR-professionals in bedrijven, instellingen of organisaties en tot iedereen die beroepshalve met de problematiek te maken heeft. (Bron: covertekst)


Book
School onder schot : de democratisering van het onderwijs niet bestand tegen de crisis
Authors: --- --- ---
ISBN: 9064450307 9789064450303 Year: 1997 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijslandschap wordt grondig omgeploegd. Enveloppefinanciering, fusies en ontslagen in het HOBU. Toelatingsexamens als aanloop naar een numerus clausus aan de universiteiten. In het secundair onderwijs wacht ons een hervorming die massaal banen zal schrappen en de toegang tot het algemeen vormend onderwijs beperkt. Een vraag die zich opdringt: waarom? De ministers verschuilen zich achter "budgettaire dwang". Dit boek geeft de echte redenen aan voor de aanslag op het onderwijs: gedurende 30 jaar boekte het een bescheiden democratische vooruitgang, maar de economie van dit fin de siècle heeft daar geen behoefte meer aan. De vooruitgang van het onderwijs wordt geofferd op het altaar van de crisis.


Book
Innovatief evalueren in het hoger onderwijs : leerwegonafhankelijk summatief toetsen
Authors: --- ---
ISBN: 9789020995787 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?


Book
Statistiek in modules : een niet-wiskundige aanpak voor het HOBU
Authors: ---
ISBN: 903097625X Year: 1992 Publisher: Leuven Wolters


Book
Examinatoren en examinandi: wie buist wie? : een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033445506 Year: 2000 Volume: 2,1 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde)


Book
Competentiegerichte leeromgevingen : deel 2
Authors: --- --- ---
ISBN: 9051895852 Year: 2003 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Competentiegerichte leeromgevingen wordt een overzicht gegeven van de praktijk van competentiegericht onderwijs. Er wordt ingegeaan op vragen als: Wat betekent competentieleren voor het onderwijs? Met andere woorden, hoe kan een docent, opleider, onderwijsontwerper of onderwijsmanager het onderwijs competentiegericht(er) maken? In dit boek wordt inzichtelijk gemaakt dat er diverse manieren zijn waarop een competentiegerichte leeromgeveing kan worden vormgegeven. Zowel aspecten van onderwijsontwerp als onderwijsuitvoering komen aan de orde in de vier delen van het boek. (Bron: covertekst)

Keywords

Arbeids- en organisatiepsychologie --- Personeelsbeleid en -opleiding. --- Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competentieleren. --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- didactiek --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiemanagement --- Bedrijfsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs --- Competentiegericht opleiden --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #SBIB:IO --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Management --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 360 --- 489 --- competenties --- economie --- leeromgeving --- management --- onderwijs --- 371.39 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentieleren --- Leeromgeving --- beroepsopleiding --- competentiegericht onderwijs --- competentiegerichte leeromgeving --- competentiegerichte toets --- elektronische leeromgeving --- 371.3 --- 378 --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Hoger onderwijs; algemeen --- 454.21 --- ICT --- curriculum vitae --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- Competentiegericht onderwwijs --- D40943.jpg --- Didactische werkvormen --- onderwijspsychologie --- Nederland --- competentiegericht leren --- 331.36 --- 331.5 --- 378:331 --- 450.46 --- Competenties --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- arbeidsmarkt --- leren leren --- onderwijsonderzoek --- politieke sociologie --- zelfstudie --- 454.2 --- competentie (ler) --- Leerpsychologie --- Leren --- opleiding --- virtueel bedrijf --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Arbeidsmarkt --- Personeelsmanagement --- Motivatie --- Opvoeding en onderwijs --- Innovatie --- Leermethoden --- Leermiddelen --- 370.02 --- Bedrijfsopleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leermethode --- Leermiddel --- Competentie --- Pedagogie --- 20e eeuw

Listing 1 - 10 of 10
Sort by